محل لوگو

اقدام پژوهی در مورد رفتارهای اجتماعی دانش آموزان


اقدام پژوهی: چگونه توانستم رفتارهای اجتماعی دانش آموزان مدرسه راهنمایی علامه حلی یک همدان را بهبود بخشم؟

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 51

 

 

 

 

چکیده

اجتماعي شدن و ارائه رفتار مناسب، يك سيستم دو جانبه ارتباطي، ‌ميان فرد درجامعه است به همين جهت هم تاثيرات فرهنگي و هم الگوهاي رشدي فرد بطور هم زمان مد نظر قرار داده مي شود.

خانواده و آموزش وپرورش دو نهادی هستندکه بیشرین نقش الگویی و تاثیر گذاری در رفتارهای فردی و اجتماعی دانش آموزان را دارند. هدف این مقاله بررسی تاثیر نقش دبیر اجتماعی در آموزش واصلاح رفتارهای زندگی دانش آموزان است. اجتماعي شدن و ارائه رفتار مناسب، يك سيستم دو جانبه ارتباطي، ‌ميان افراد درجامعه است به همين جهت هم تاثيرات فرهنگي و هم الگوهاي رشدي فرد بطور هم زمان مد نظر قرار داده مي شود و به همين دليل آموزش اجتماعي را نمي‌توان از زمينه هايي كه رفتار در آن واقع مي شود (مدرسه) جدا كرد. . اگر مدرسه ها كاركرد اجتماعي كردن افراد را به درستي انجام ندهند ،‌افرادي به جامعه تحويل مي دهند كه نه تنها شهروندان وظيفه شناسي براي جامعه نخواهند بود بلكه به وظايف خود در آينده به عنوان پدرومادر نمی توانند عمل نمایند.نتایج حاصل ازفعالیت هاواقدامات انجام شده دردوکلاس دوم 2 وسوم2 درحالت میا نگین به ترتیب 49درصد و51 درصد ودر سنجش تک به تک عنوان های رفتاری در کلاس دوم 2وسوم2به ترتیب 15 تا20 و20 تا 25 درصد تغییر ورشد را نشان می دهد.حال با عنایت به ارزیابی های حاصله در می یابیم که فعالیت عملی دانش آموزان در مدرسه وخارج از محیط مدرسه(خانواده) مثمر ثمر بوده و دانش آموزان توانسته اند درزمینه ی نظم و برنامه ریزی ، همکاری با اعضای خانواده ، میزان گرایش های مذهبی،میزان مشارکت های اجتماعی، بهداشت محیط و خانواده ودیگر عناوین رفتاری ، موفقیت های خوبی را در رفتارهایشان از خود بروز داده ورضایتمندی اولیاء ودبیرخود را فراهم نمایند.

 

 

کلید واژه ها : رفتار (Behavior) نظریه تبادل(Exchange)- کنش متقابل رفتار اجتماعی - احساس مسئولیت - آموزش شهروندی

مقدمه

آموزش وپرورش یکی اززیر شاخه های اجتماعی شدن است. اجتماعی شدن فرایندی است که به انسان راههای زندگی کردن در جامعه را می آموزد ، شخصیت می دهد.ظرفیت اورا در جهت انجام وظایف فردی به عنوان عضوجامعه، توسعه می بخشند. از اهداف اجتماعی شدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فراگرفتن مهارت های ضروری مانند شغل یا کار و هرگونه فعالیت اقتصادی
  • برقراری ارتبا ط اجتماعی (دوست داشتن و احترام به دیگران ،همکاری ومشورت و...)
  • فراگیری ارزشها واعتقادات اساسی جامعه (قانون مندی ، رعایت حقوق شهروندان واحساس مسئولیت و...)

گزینه هایی که می تواند در اجتماعی شدن افراد بیشترین نقش اساسی را داشته باشد.خانواده (پدر و مادر) همسالان، رسانه های دسته جمعی،نهادهای مذهبی و طبقه بندی اجتماعی و ...است. امروزه مدرسه در روند اجتماعی شدن دانش آموزان ، داراي وظيفه سنگين پرورش اجتماعي است. فردي كه به تحصيل مي پردازد نه تنها بايد بتواند از آموخته هاي علمي خود بهره برد بلكه بايد به عنوان يك شهروند به وظايف اجتماعي خود نيز عمل كند. فرد با ورود به مدرسه از طريق برخوردهاي اجتماعي كه با گروه هم سالان ، معلم ، ناظم ومدير در مدرسه دارد عملا مهارت هاورفتارهای اجتماعي شدن را كسب مي كند.نهاد آموزش وپرورش موثرترين نهاد در اجتماعي كردن افراد جامعه محسوب مي شود ونقش مهمي را به عهده دارد . عملكرد اشتباه اين نهاد روي ساير نهادهاي جامعه تاثير مستقيمي خواهد داشت . اگر مدرسه ها كاركرد اجتماعي كردن افراد را به درستي انجام ندهند ،‌افرادي به جامعه تحويل مي دهند كه نه تنها شهروندان وظيفه شناسي براي جامعه نخواهند بود بلكه به وظايف خود در آينده به عنوان پدر ومادر آگاهي نخواهند داشت وبستر مناسبي براي نابساماني هاي اجتماعي فر اهم مي سازند. (با استفاده از :كبيري ، 1379)

این پژوهش با هدف آموزش و کاربردی نمودن درس اجتماعی وهمچنین رشد ، بهبود و واصلاح رفتار ها ی دانش آموزان در اجتماع است واز همه مهم تر آموزش مهارت های اجتماعی وتر غیب دانش آموزان به مشارکت های جمعی وگروهی است.


مبلغ قابل پرداخت 3,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 170

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما