محل لوگو

تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی


تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 17

 

 

 

 

چکیده:

هدف ازاین تحقیق ، بررسی و تحلیل محتوای کتاب علوم پنجم مقطع ابتدایی با روش ویلیام رومی در سال تحصیلی93-92 بوده است. بر اساس این تحلیل، ضریب درگیری دانش آموزان در موضوع «متن» کتاب بر اساس فرضیه مورد توجه قرار گرفته شده است. نمونه آماری تحقیق شامل 10 قسمت تصادفی از محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی که برابر با جامعه مورد مطالعه انتخاب گردیده است.روش تحقیق، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از ارزشی مناسب (محاسبه ضریب درگیری) در هر فصل برای متن ، و نیز محاسبه ضریب نسبی در هر فصل برای اجزاء محتوا، استفاده شده است. که نتایج نشان داده: متن ها فعال است و محتوای متن کتاب علوم پنجم ابتدایی ارزش پژوهشی و تفکر دارد و همچنین جملات لفظی آن از جملات درکی بیشتر است.

 

 

کلید واژه ها: تحلیل محتوا، دوره ابتدایی،کتاب علوم تجربی، ویلیام رومی.

جامعه: علوم ابتدایی پایه پنجم

نمونه: انتخاب 10 قسمت از کتاب

روش نمونه گیری: تصادفی ساده

 

مقدمه

یکی از مهمترین برنامه های درسی در مدارس آموزش علوم است ،که دانش آموز با موضوعات، زمین شناسی، زیست شناسی و بهداشت در ارتبات است از اهداف مهم برنامه های آموزشی در سالهای اخیر پرورش دانش آموزان فعال در کلاس درس است که در اجرای برنامه درسی باید مورد توجه قرارگیرد. از عواملی که در ایجاد کردن یک کلاس درس فعال و کارآمد مؤثر هستند: تعداد دانش آموزان در هر کلاس، دانش تخصصی معلمین، تسلط معلمان بر روشهای تدریس فعال، و ارایه محتوا درسی به صورت فعال است. به همین علت نیاز به بررسی و تحلیل محتوای کتاب است. یکی تحلیل ها که برای برنامه ریزان درسی لازم است، همان تحلیل محتوایی است که پژوهشگران با استفاده از این روش، به بررسی داده‌های خود می‌پردازند و کمک می کند تا کتاب مورد بررسی علمی قرار گیرد و با اهداف برنامه درسی، مقایسه و ارزشیابی شوند. در حقیقت روش آموزش در دوره ابتدایی کار کردن مستقیم دانش آموزان با امور و اشیا است یعنی استفاده از روشهای آموزش به صورت فعال می باشد. نقش کتاب درسی تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموزان از طریق فرآیند یاددهی - یادگیری است. از این نظر، محتوای برنامه درسی از نظر نقشی که در تحقق اهداف ایفا می کند، از اهمیت خاص برخوردار است. یکی ازمواردی که دچار تغییرات زیادی بوده است کتابهای درسی می باشد که هم از لحاظ متون درسی و هم تصاویر استفاده شده در این کتابها تغییرات زیادی را به خود دیده اند و باید خاطر نشان نمود که همه این تغییرات با هدف هرچه فعال نمودن دانش آموزان در کلاس درس انجام شده است و حساسیت تحلیل محتوا زمانی بیشتر می شود که بدانیم در اکثر موارد کتاب درسی نه تنها به عنوان تنها رسانه آموزشی است که در فرآیند یاددهی و یادگیری در اختیار معلم قرار می گیرد بلکه مطالب نوشتاری تدوین شده برای کودکان اعم از ادبیات، کتابهای درسی، داستانی و تصویری مهمترین منبع تقویت انگیزه پیشرفت آنهاست. همچنین تصاویر و نمودارهای کتب ‌علوم تجربی نیز دارای ضرایب مطلوبی نبوده و به صورت غیرفعّال ارائه شده‌اند. با توجه به نظریه ها و یافته های تحقیقاتی ، می توان به این نتیجه رسید که چون محتوای کتابهای درسی(واژه ها، کلمات، جملات، تصاویر و پرسشها) دوره ابتدایی از مهمترین وسایل شناخت و آموزش دانش آموزان هستند، پس لازم است برنامه ریزان درسی در تدوین اهداف آموزشی و طراحی کتابهای درسی علوم ابتدایی آنها را مدنظر قرار دهند و برای انجام آموزش و تدریس به صورت فعال باید برنامه های درسی که بر اساس آن کار آموزش و تدریس انجام می شود به صورت فعال و محرک فعالیت برای فراگیران تدوین گردد. در این راستا در این نوشتار تلاش شده است تا میزان فعال بودن محتوای ارائه شده در کتاب علوم پایه پنجم با استفاده از تکنیک ویلیام رومی در سال تحصیلی 93-92بررسی گردد. بدین منظور فرضیه زیر بررسی و تحلیل شده است.


مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 191

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما