محل لوگو

تحلیل محتوای کتاب علوم اجتماعی چهارم


تحلیل محتوای کتاب علوم اجتماعی چهارم

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 20

 

 

 

 

چکیده

 

تحقیقی که تحت عنوان تحلیل محتوای کتاب علوم اجتماعی پایه چهارم دبستان با استفاده از روش ویلیام رومی انجام شده در سه مقوله ی متن،تصاویر و اشکال و سوالات وپرسش ها مورد ارزیابی و تفسیر با ملاک های ویلیا رومی انجام گرفته است.جامعه اماری تحقیق در حوزه ی متن 10 متن بصورت تصادفی و در حوزه ی تصاویر و اشکال 10 شکل بصورت تصادفی و در حیطه ی سوالات 10 سوال بصورت تصادفی انتخاب و تفسیر شده است.

روش تحقیق، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از ارزشهای مناسب آمار توصیفی مانند: فراوانی،رسم جداول و محاسبه ضریب درگیری دانش آموزان با متن تصاویر و پرسشها استفاده شده است

نتایج کلی بدست امده برای ضریب درگیر متن 25/0 بوده که در حقیقت نیاز پژوهشی دانش آموز را براورده نمیسازد و در واقع به هیچ وجه متن کتاب دانش آموزان را به تحقیق و پژوهش دعوت نمی کند و به شیوه غیر فعال ارائه شده است که به نحوی از فراگیر میخواهید مطالب را تنها به گونه ای حفظ کند. وجود طرح مطالبي درباره پرورش مهارتها، وجود سؤالات و فعاليتهايي که دانش‌آموزان را در موقعيتهاي مبهم و خلاقيت برانگيز قرار دهد در متن دیده نمیشود.

برخلاف ضریب درگیری پایینی و غیر فعالی که از بررسی متتن کتاب بدست امد خوش بختانه تصویر گردانی و طراحی اشکال کتاب با ضریب درگیری 1 بخوبی توانسته این کتاب را فعال و پژوهشی طرح ریزی کند طبق تحلیل نتایج بدست آمده این کتاب از نظر تصویر واشکال مطابق نیازهای دانش اموزان طراحی شده تا علاوه بر فراگیری زمینه ی دانش اولیه آنها را در جهت تفکر خلاقانه و اندیشه ی باز هدایت سازد.

و در آخر ضریب درگیری با سوالات و پرسش های مطرح شده برای این کتاب 66/0 بدست آمده که با توجه به ملاک های تعیین شده ویلیام رومی از استادارد لازم برخوردار است و تمامی نیازهای فراگیر را به پرسش های پژوهشی و خلاقانه تامین میکند.که می توان عنوان داشت مهم ترین قسمت هر محتوای آموزشی سوالات و پرسش هایی است که محتوا برای تقویت اندیشه و فکر از فرا گیر می خواهد تا علاوه بر جست و جوی و قیاس مسئله توسط فراگیر با جهان خارج، خود برای آن راه کار های نوینی و ابتکاری را ارائه دهد.

وجود سؤالات يا فعاليتهاي فعال مستلزم به کارگيري مراحل کاوشگري، پژوهش و حل مسأله، تفکر نقاد، تفکر واگرا و پردازش اطلاعات باشد را لازم میداند.

 

کلید واژهها:تحلیل محتوا، دوره ابتدایی،کتاب علوم اجتماعی، ویلیام رومی.


مبلغ قابل پرداخت 4,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 161

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما