محل لوگو

چگونه توانستم با طرح سوالات جذاب و كاربردي در افزايش سطح يادگيري دانش آموزانم موثر باشم


چگونه توانستم با طرح سوالات جذاب و كاربردي در افزايش سطح يادگيري دانش آموزانم موثر باشم

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 30

 

 

 

 

چكيده

رضايت خاطري كه از انجام يك كار نيك به انسان دست مي دهد، به خصوص وقتي كه آن كار براي خدا و رضاي او صورت مي گيرد، بالاترين اجر و پاداش معنوي است. معلم نيز آنگاه به پاداش خود مي رسد كه نتيجه كار خود را مطلوب و مناسب يابد و اين مهم ميسر نمي شود مگر آنكه روي يافته هاي خود با اطمينان كافي در باره شاگردانش قضاوت كند.

در گذشته اين تصور وجود داشت كه هرگاه فردي در يك موضوع دانش وتخصص لازم را دارا باشد مي تواند آموزش آن را موضوع را نيز بر عهده بگيرد. امروزه داشتن دانش وتخصص در يك موضوع براي اشتغال در شغل خطير معلمي در آن زمينه اگرچه شرط لازم به شمار مي رود اما كافي نيست. كسي كه به كار آموزش و پرورش اشتغال مي ورزد علاوه بر دانش و تخصص در موضوع مورد تدريس مي بايد به دانش و مهارت عملي در اصول و روش هاي تعليم و تربيت نيز مجهز باشد.

از جمله فنون تعليم و تربيت كه هيچ معلمي از آن بي نياز نيست، آشنايي با شيوه هاي نوين ارزشيابي است. ارزشيابي از يك طرف به عنوان عامل كنترل كننده تمامي عناصر تعليم و تربيت مانند هدف، برنامه، روش و وسايل آموزشي و از طرف ديگر به عنوان روشي براي شناخت و هدايت فعاليت هاي تحصيلي دانش آموزان به شمار مي رود. سنجش و ارزشيابي به عنوان يكي از اركان اصلي و جدايي ناپذير آموزش و پرورش است. بنابراين يكي از صلاحيت هاي فردي براي احراز شغل معلمي داشتن دانش نظري ومهارت عملي در زمينه ارزشيابي است.

تحقيق حاضر به بررسي يكي از عوامل مهم ارزشيابي يعني امتحان پرداخته و سعي شده است با ارائه تاثيرات طراحي يك نمونه سوال جذاب و استاندارد برافزايش بازدهي تحصيلي دانش آموزان، همكاران محترم را به طراحي سوالات جذاب ودر برگيرنده تمامي سطوح يادگيري ترغيب نمايد. اميد است همكاران محترم با مطالعه اين فعاليت مختصر به ادامه راه و ارائه روش هاي بهتر بپردازند.

مقدمه توصيف وضعيت موجود

اينجانب علیسینا بالنده با شماره دانشجویی 9113872695 داراي مدرك كارشناسي علوم تربیتی مي باشم.مدت چهار سال است كه در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل می باشم . کارورزی در کلاس پنجم حضور داشتم ..مشكلي كه در همان کلاس ذهن من را به خود مشغول كرده بود، اين مسئله بود كه چرا نحوه ارزشيابي و نوع امتحانات مدارس ما يكنواخت و كليشه اي است؟ و چرا با وجود آنكه آموزگاران در دوره هاي تحصيل در مراكز تربيت معلم مطالب فراواني در باره طراحي سوالات استاندارد و سوالات كاربردي و جذاب فرا مي گيرند باز هم سوالاتي كه در امتحان طرح مي شود شامل تعدادي سوالات حفظي و تعريف كنيد ها(در سطح دانش) مي باشد كه نه تنها آموخته هايي كه در زندگي آنها كاربرد دارد را نمي سنجد بلكه باعث اضطراب و نگراني آنها از امتحان مي شود؟ و از وجود سوالي كه مطالب درسي را به زندگي دانش آموز پيوند دهد يا سواليكه در او شوق خواندن ايجاد كند خبري نيست؟.از آنجا كه نوع سوالات امتحاني يكي از عوامل مهم در نحوه بروز تجارب يادگيري در دانش آموز است و در بسياري اوقات دانش آموز با ديدن برگه امتحاني كه داراي تصاوير جذاب و يا سوالاتي كه با زبان كودكانه بيان شده واستانداردهاي لازم در نگارش ، چينش سوالات و... در آن رعايت شده آرامش خاطر مي گيرد و با شوق و لذت به بيان يادگيري هايش پرداخته و در پاسخ به سوالات فقط به مطالب كتاب بسنده نكرده بلكه به همان زباني كه از او پرسش شده است او نيز به همان زبان نتيجه يادگيري ها و تجاربي را كه در آن مورد در كلاس درس و حتي خارج از كلاس در ارتباط با آن موضوع كسب كرده بيان مي كند، كه اين خود يكي از مهمترين اهدافي است كه در شيوه هاي نوين ياددهي - يادگيري به دنبال آن هستيم، تصميم گرفتم آموخته هاي خود را در مورد طراحي سوالات استاندارد با طرحي جديد بكار گيرم. براي اين كار سوالاتي را پيش خود مطرح كردم.

چرا بسياري از دانش آموزان با وجود مطالعه فراوان باز هم از امتحان ترس دارند؟


مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 155

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما